![](/media/lib/338/n-altamira-c0e4e08261cdab9546099d3c38cc58ce.jpg)
W Altamirze odkryto 3 nowe ślady dłoni
4 lutego 2019, 13:26W jaskini Altamira w górach Kantabryjskich w północnej Hiszpanii znaleziono 3 nowe ślady dłoni, które niemal na pewno powstały ponad 20 tys. lat temu.
![](/media/lib/337/n-stara-katedra-99d0471b7fe3b839e44895b6d47838cc.jpg)
Katedrę zbudowaną z polecenia 1. króla Portugalii "gryzie" nieznany dotąd gatunek grzyba
29 stycznia 2019, 14:52Starą Katedrę w Coimbrze (port. Sé Velha de Coimbra), jeden z najbardziej charakterystycznych zabytków architektury romańskiej w Portugalii, niszczy wolno rosnący, czarny grzyb. Strzępki wpijają się w kamień i prowadzą do powstawania pęknięć. Oprócz tego produkują polisacharydy, które wyzwalają erozję. W wyniku prac wielodyscyplinarnego zespołu ustalono, że to nieznany dotąd gatunek MCBF (od ang. microcolonial black fungi).
![](/media/lib/334/n-apel-dyrektora-ac038b472c36318d62ead83fa4e23840.jpg)
Galeria Uffizi domaga się zwrotu martwej natury zagrabionej przez nazistów
3 stycznia 2019, 05:55Dyrektor Galerii Uffizi Eike Schmidt domaga się zwrotu zagrabionego przez nazistów obrazu - Wazonu z kwiatami holenderskiego malarza barokowego Jana van Huysuma. Obecnie znajduje się on w posiadaniu pewnej niemieckiej rodziny.
![](/media/lib/333/n-konpompeje-b6ba75d3de7c3db5ed973fcd8e19e37c.jpg)
Generalski koń z Pompejów
24 grudnia 2018, 10:03W stajni przy willi na przedmieściach Pompejów odkryto szczątki spetryfikowanego konia. Zwierzę miało na sobie uprząż. Massimo Osanna, dyrektor parku archeologicznego w Pompejach poinformował, że willa należała do wysokiego rangą oficera, być może generała.
![](/media/lib/332/n-bakterie-z-obrazu-58b72a459b092a2f20935ff13703a056.jpg)
Mikrobiomowe przepychanki w dziele sztuki
10 grudnia 2018, 11:56Analiza mikrobiomu XVII-wiecznego obrazu pokazała, że choć różne mikroorganizmy systematycznie niszczą dzieło sztuki, są też takie, które można by wykorzystać do jego ochrony.
![](/media/lib/331/n-teilhardina-a868e265706b8cd436c13cfc80b33e22.jpg)
Wszyscy jesteśmy Amerykanami?
30 listopada 2018, 17:02Przed 56 milionami lat po Ziemi chodził najstarszy znany nam przodek współczesnych naczelnych, Teilhardina, zwierzę podobne do marmozety. Gatunek szybko rozprzestrzenił się po lasach Azji, Europy i Ameryki Północnej. Równie szeroki zasięg wśród naczelnych osiągnął jedynie człowiek. Naukowcy od dawna próbują poznać odpowiedź na pytanie, który z gatunków Teilhardina był najstarszy.
![](/media/lib/330/n-rysunek-d36127e172598e2d3106e0819b548205.jpg)
Prehistoryczni ludzie mierzyli upływ czasu z dokładnością do 250 lat
30 listopada 2018, 11:59Jedne z najstarszych przykładów sztuki jaskiniowej pokazują, że prehistoryczni ludzie dysponowali dość zaawansowaną wiedzą nt. astronomii. Odkrycia autorów artykułu z Athens Journal of History sugerują, że rozumieli oni precesję osi Ziemi. Dotąd odkrycie tego fenomenu przypisywano starożytnym Grekom.
![](/media/lib/329/n-rekonstrukcja-twarzy-jezusa-8ef34ee47a9d570f4533fad1d3ed8a13.jpg)
W kościele z pustyni Negew ujawniono jeden z najstarszych wizerunków Chrystusa
16 listopada 2018, 13:00Na ścianie kościoła północnego św. Jerzego z miasta Sobota na pustyni Negew znajduje się pofragmentowany wizerunek Chrystusa sprzed ok. 1500 lat. Portret przedstawia zarys twarzy młodego Jezusa z krótkimi włosami.
![](/media/lib/326/n-muzeum-63ee986cb43918c892e0544c9987b6bd.jpg)
Sztuka na receptę
26 października 2018, 11:40Grupa kanadyjskich lekarzy przepisuje pacjentom wizyty w muzeum. Partnerstwo między Frankofońskim Stowarzyszeniem Lekarzy w Kanadzie (Francophone Association of Doctors in Canada, MFdC) i Muzeum Sztuk Pięknych w Montrealu (Montreal Museum of Fine Arts, MMFA) to unikatowy projekt, dzięki któremu ludzie z różnymi chorobami fizycznymi i psychicznymi będą mogli skorzystać z pakietu nawet 50 darmowych wejściówek.
![](/media/lib/187/n-leonardo-da-vinci-vitruvian-man-507265cb13f9a974cf534c4480a372f6.jpg)
Tworzył tak dobre dzieła, bo miał zeza?
19 października 2018, 15:43Analiza portretów i autoportretów Leonarda da Vinci pokazała, że renesansowy mistrz miał najprawdopodobniej zeza, co ułatwiało mu odtwarzanie trójwymiarowych kształtów w obrazach i rzeźbach.